Kako bi razjasnili nejasnoće oko izdavanja e-računa, zatražili smo dodatna pojašnjenja od Ministarstva gospodarstva. svi obveznici javne nabave dužni su poštovati Direktivu EU/2014/55 o eRačunu, čije su odredbe implementirane u nacionalni Zakon o elektroničkom izdavanju računa u javnoj nabavi i to je obvezna u svim državama članicama, a s njom u vezi i razmjena eRačuna u javnoj nabavi.
Hrvatski naručitelji u postupcima javne nabave, obvezni su razmjenu eRačuna u javnoj nabavi provoditi isključivo elektroničkim putem i to sukladno EU normi koja je jednaka za sve države članice i s kojom je HR norma u potpunosti usklađena.
Od izdavanja i stupanja na snagu norme, prošlo je gotovo 5 (pet) godine, te sva javna tijela koja sudjeluju u javnoj nabavi u EU-u moraju primjenjivati europsku normu o izdavanju eRačuna, kako bi mogla primati i obrađivati elektroničke račune kako nacionalno tako i prekogranično.
Svi naručitelji u postupcima javne nabave u Republici Hrvatskoj su obveznici primjene cit. Zakona te su analogno tome dužni zaprimati isključivo eRačune od svih dobavljača bili oni tuzemni ili inozemni.
Zaprimanje papirnatih računa ili računa u .pdf, .jpeg ili drugom nestrukturiranom formatu, putem maila, još od srpnja 2019. godine, za sve naručitelje u postupcima javne nabave – predstavlja prekršaj.
Zakon navodi i propisuje prekršaje za nepoštivanje odredbi Zakona:
Članak 14.
Novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 do 100.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj prekršajno odgovorna pravna osoba – naručitelj ako:
- u izvršenju ugovora o javnoj nabavi zaprima i obrađuje elektroničke račune i prateće isprave koji nisu sukladni europskoj normi i njezinim ispravcima, izmjenama i dopunama (članak 4.)
- u izvršenju ugovora o javnoj nabavi ne zaprima ili ne obrađuje elektroničke račune i prateće isprave (članak 6. stavak 1.)
- u izvršenju ugovora o javnoj nabavi izvrši plaćanje elektroničkog računa koji nije sukladan odredbama ovoga Zakona (članak 6. stavak 1.)
- kao izdavatelj eRačuna, ne izdaje elektroničke račune (članak 7.).
(2) Za prekršaje iz stavka 1. ovoga članka novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 do 20.000,00 kuna kaznit će se i odgovorna osoba prekršajno odgovorne pravne osobe iz stavka 1. ovog članka.
(3) Novčanom kaznom u iznosu od 5000,00 do 20.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj i odgovorna osoba državnog tijela koji je javni naručitelj ako:
- u izvršenju ugovora o javnoj nabavi zaprima i obrađuje elektroničke račune i prateće isprave koji nisu sukladni europskoj normi i njezinim ispravcima, izmjenama i dopunama (članak 4.)
- u izvršenju ugovora o javnoj nabavi ne zaprima ili ne obrađuje elektroničke račune i prateće isprave (članak 6. stavak 1.)
- u izvršenju ugovora o javnoj nabavi naručitelj izvrši plaćanje elektroničkog računa koji nije sukladan odredbama ovoga Zakona (članak 6. stavak 1.)
- kao izdavatelj eRačuna, ne izdaje elektroničke račune (članak 7.).
(4) Novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 do 100.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba – informacijski posrednik koji pruži uslugu zaprimanja ili izdavanja/slanja elektroničkog računa koji nije sukladan odredbama ovoga Zakona odnosno ako pruža usluge zaprimanja i slanja elektroničkih računa i pratećih isprava, koji nisu u skladu s europskom normom (članak 3. točka 4.)
Nadalje, vezano uz prekogranične nabave i izdavanje inozemnih eRačuna, inozemni dobavljač – izdavatelj inozemnog eRačuna, može izdavati elektroničke račune na dva načina hrvatskim naručiteljima u postupcima javne nabave:
- putem nacionalne centralne platforme za razmjenu elektroničkih računa pri čemu se mora integrirati sa svojim sustavom na nacionalnu centralnu platformu (FINA)
- putem Paneuropske platforme za elektroničku javnu nabavu (PEPPOL): https://peppol.eu/who-is-who/peppol-certified-aps/
Na predmetnoj poveznici, svaki inozemni dobavljač može odabrati pružatelje usluga razmjene eDokumenata, odnosno eRačuna te poslati eRačun Hrvatskim naručiteljima u postupcima javne nabave.
Sukladno navedenom gore, postavili smo slijedeća pitanja:
- Odnosi li se obveza zaprimanja isključivo eRačuna i na inozemne dobavljače iz država nečlanica EU (SAD, Kina, Crna Gora, V. Britanija…) ?
- Prema uputi, prekršaj je i jednostavna nabava robe i usluga putem web trgovina (npr. booking.com i slične inozemne web trgovine ) koje u pravilu traže plaćanje po ponudi/predračunu, a koje nisu u mogućnosti / nisu zainteresirane naknadno izdati eRačun ?
Nastavno na upite, ispred Službe za digitalno gospodarstvo, dostavljamo dodana objašnjenja.
Ad1. Obveza zaprimanja eRačuna odnosi se na sve javne i sektorske naručitelje u RH ( i EU) te se odnosi na nabave, a u odnosu na dobavljače – izdavatelje, dužnost je naručitelja zaprimiti eRačun od svih dobavljača bilo domaći ili strani/inozemni, bez obzira iz koje države su isti.
Primarno se, apsolutno i bez iznimki, obveza odnosi na sve dobavljače iz EU – zato je EU i donijela predmetnu Direktivu EU/2014/55 te zajedničku EU normu, o čemu smo prethodno pisali u Uputi.
Obveza se odnosi i na zaprimanje eRačuna iz III. zemalja iz razloga jer i dobavljači iz III. zemalja sudjeluju u postupcima nabave EU i RH naručitelja.
Konkretno, na poveznici koju smo prethodno dostavili, U.S.A. dobavljači mogu koristiti usluge 4 posrednika preko kojih mogu izdati eRačun u EU, Kina ima također predstavnika, a Ujedinjeno Kraljevstvo ih ima čak 16 na Peppol mreži stoga nema opravdanog razloga da hrvatski naručitelji ne bi mogli zaprimati eRačune iz III. zemalja.
One države koje nemaju predstavnika poput Crne Gore, mogu koristiti hrvatskog ili bilo kojeg drugog posrednika koji u njihovo ime može dostaviti eRačun u Hrvatsku ili bilo gdje u EU.
IBM Corporation USA Ger Clancy ger.clancy@ie.ibm.com
Loren Data Corp USA Kristine Simpson ksimpson@ld.com
OpenText USA Sandya Bheemaiah PeppolServiceProvider@opentext.com
Sorvive Technologies Inc. USA Ernest W. Dungy ewdungy@sorvive.com
KA Software Co. Limited China Huan Yang peppol@kasoftware.cn
United Kingdom ima 16 izlistanih providera na dostavljenoj poveznici https://peppol.eu/who-is-who/peppol-certified-aps/
Ad2. Trgovinu koja nije zainteresirana/ u mogućnosti izdati hrvatskom dobavljaču eRačun za nabavu dobara, nemojte ugovoriti, potrebno je prije svakog ugovaranja ili provođenja postupka nabave/izdavanja narudžbenice prethodno provjeriti može li taj dobavljač izdati eRačun sukladno cit. Zakonu, ukoliko ne, uputno je promijeniti istoga i ugovoriti onoga koji to može, a u suprotnom će se naručitelja koji zaprimi papirnati račun ili npr. pdf putem maila – prekršajno kazniti sukladno članku 14. Zakona.
Sukladno svemu navedenom, prilikom bilo koje narudžbe, potrebno je provjeriti s dobavljačem je li može izdati račun sukladno Direktivi EU/2014/55 o eRačunu, odnosno kroz jedna od postojećih sustava.
Od dobavljača koji nisu u mogućnosti izdati račune kroz FINA, odnosno Peppol platformu, zakonski ne možemo koristiti usluge.
Naime, kod autorskih članaka, razlikujemo dvije vrste situacija – u odnosu i sukladno zakonskom temelju iz kojeg proizlaze.
Situacija 1.
Autorski ugovor – izuzeće
Autor članka – fizička osoba, izdaje autorski članak u časopisu koji je u vlasništvu npr. Filozofskog fakulteta te u tom slučaju ne mora izdati eRačun, jer je temelj za autorski članak sklapanje klasičnog autorskog ugovora sukladno Zakonu o autorskom pravu i drugim srodnim pravima i ne predstavlja nabavu sukladno Zakonu o javnoj nabavi.
U tom smislu smo davali i prethodna mišljenja za izuzeće, odnosno u slučaju kada javni naručitelj sklapa klasični autorski ugovor s autorom sukladno Zakonu o autorskom pravu i drugim srodnim pravima – autor mu ne mora izdati eRačun.
Situacija 2.
Jednostavna nabava, pregovarački postupak, narudžbenica – nema izuzeća
U situacijama kada javni naručitelj, najčešće fakultet, nabavlja uslugu objave članka svog znanstvenika tj. mjesto objave unutar nekog stručnog časopisa (bilo domaćeg bilo EU), temelj predstavlja nabava usluge objave članka, za koju fakultet provodi postupak javne nabave/jednostavnu nabavu/izdaje narudžbenicu sukladno Zakonu o javnoj nabavi.
Tu se dakle ne radi o nabavi autorskog članka i u tom slučaju niti nema izuzeće od zaprimanja eRačuna.
S tim u vezi mišljenja smo kako smo ranije i navodili, da javni naručitelji za sve nabave sukladno Zakonu o javnoj nabavi i Zakonu o izdavanju eRačuna u javnoj nabavi, pa i jednostavne, moraju zaprimati eRačune od svojih odabranih dobavljača bili oni domaći ili inozemni.
Prethodno valja izvršiti provjeru o mogućnosti dobavljača za izdavanje eRačuna te iste ukoliko nisu u mogućnosti samostalno izdati eRačun – uputiti na PEPPOL mrežu kako smo naveli u UPUTI koja je putem Elektroničkog oglasnika za javnu nabavu upućena svim javnim naručiteljima, budući suprotno postupanje predstavlja prekršaj prema članku 14. Zakona o elektroničkom izdavanju računa u javnoj nabavi.
Nadamo se da smo i mi ovime otklonili eventualne nejasnoće, a za slučaj daljnjih pojašnjenja svakako nas kontaktirajte.
REPUBLIKA HRVATSKA Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja |
Služba za digitalno gospodarstvo
Vukovarska 78
10 000 Zagreb
e-mail: e-poslovanje@mingor.hr